همان

همان

همان

همان

اعترافی در حاشیه ی یک اعتراف

يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶ ب.ظ

۹۶/۰۶/۲۶
همان

نظرات  (۳)

عنوان خیلی مبهم بود، کدوم اعتراف حاشیه بود الان ؟ اینکه عاشق شدی ؟ :‏D
تو این ' حس ' رو داری، من گاهی فکر می کنم زندگی همینه. همین لذت هایی که تو رابطه با جنس مخالف هست. مگه نه اینکه ما تکامل یافته ی همون تک سلولی اولیه ایم و نه بیشتر ؟ زندگی یک نفر تو طبیعت هم برای همین هدف بقای نسل و ادامه ی چرخه ی حیات طراحی شده.
پاسخ:
این پست رو در حاشیه اون پاراگراف از کتاب "زندگی کوتاه است" نوشتم. منظورم اعتراف من در حاشیه اعتراف سنت آگوستین بود وگرنه ما و رو چه به اون صوبتا:) کتاب خوبیه، کم حجم هم هست. میشه باهاش کلی گلاویز شد.
خب فقط شما نیستید که اینطور فکر میکنید. این تفکر پرطرفدار و با سابقه ایه. اینکه در اعماق ذهنمون پر از این لذتخواهی هاست. و اصلا همه چی برمیگرده به همین طبیعت. فکر میکنم اغلب مردم بر اساس همین تفکر زندگی میکنن. حتی اگه آگاه هم نباشن.
فقط میتونم بگم منم خیلی خیلی به این موضوع فکر کردم...
به تمام چیزهایی که گفتی 
چقدر خوب توصیفش کردی
اقیانوس و فانوس و سوسو تخته پاره و معلق بودن...

+ با مریم هم موافقم ، همه اش برمیگرده به طبیعت
ولی انسان ، این موجود دو پا ، تونسته این سائق و میل جنسی رو تصعید کنه ( یا والایش) و از آن چیزی بنام عشق بسازد. به گفته فروید عشق والایش میل جنسی است.


پاسخ:
نگاه که میکنم به دور و برم، میبینم این جور هیجانات و تفکرات خیلی شایع شده توی رنج سنی ما. شاید مقصر اصلی فرهنگمون باشه که ما رو به این ورطه میکشه. هرچقدر از اول نسبت به واقعیت خودمون آگاه تر باشیم بهتر میتونیم با خودمون کنار بیایم.
+ دقیقا میخواستم به همین اشاره کنم. و این که تمدن بوجود نمی اومد مگر با کشیدن این لایه ی سطحی بر روی طبیعت مون و انتقال شهوت به اون لایه های خیلی خیلی پایین تر. و همینطور خوب و بدی که جعل کردیم برای متمدن شدن. 
همینطوره که میگید.

در این راستا پیشنهاد میکنم کتاب تمدن و ملالت های آن رو بخونید
البته فرویده دیگه یه سری چیزایی هم از خودش  درمیاره و بدون اثبات میگه. ولی در کل کتابیه که واقعا روشن گره.

پاسخ:
اتفاقا این ایده رو با خوندن اون پستی که شما از کتاب تمدن و ملالت های آن گذاشتید پیدا کردم. و اون بخش هایی که از کتاب نقل قول کردید. یعنی توی ذهنم بود این ایده، ولی نمیدونستم حرفای فرویده.

قطعا میخونم این کتاب رو. ممنون.