همان

همان

همان

همان

مجید انتظامی

جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۳ ب.ظ

نرمبار.

باران لطیف بهاری را میگویند «نرمبار». در کتاب صد هایکوی مشهور بود که به این واژه برخوردم. سوار تاکسی بودم و نرمبار بهاری به شیشه ی جلوی ماشین می نشست. برف پاک کن فاصله به فاصله، و با مکث و تعلل بسیار، روی شیشه می جنبید. از تیغ کشیدن روی این قطره های نازنین اکراه داشت.

 توی خودم بودم که گوینده ی رادیوآوا چند کلمه ی محوی به زبان آورد، دو کلمه آخر را شکار کردم، «مجید انتظامی». و یک قطعه موسیقی شروع شد. قطعه ای آشنا از آنهایی که از کودکی در گوشم بوده و هیچ وقت ردی ازش نداشته ام که پیداش کنم. بیرون تاکسی نرمبار بهاری بود. داخل کابین تاکسی نرمبار سمفونی و سنتور. در ذهن من نرمبار خاطراتی بدون تصویر.

مدتها بود از اکتشاف اینترنتی این قطعه ناامید شده بودم ولی حالا یک سرنخ داشتم، مجید انتظامی. دست آخر فهمیدم این تیتراژ کارتون بچه های کوه آلپ است. بچه های کوه آلپ_مجید انتظامی:




دریافت
۹۷/۰۲/۲۸
همان

نظرات  (۳)

نرمبار... چه کلمه قشنگیه واسه باران لطیف بهاری...
یادم اومد به یه کلمه خیلی بامعنا و قشنگ دیگه ، شاملو توی یکی از شعرهاش میگه که: 
سال‌گَشتگی‌ست این
که به خود درپیچی ابروار
بِغُرّی بی‌آنکه بباری؟


سال‌گشتگی‌... به معنی پیر شدن.
پاسخ:
اتفاقا من هم جایی خونده بودم که شاملو گاهی در اشعارش، دست به جعل لغت و ابداع فعل های جدیدی میزنه که در ادبیات نظیرشون نیست. مثلا:

آزمون ایمان های کهن را
بر قفل معجرهای عتیق
دندان فرسوده بود.

«دندان فرسودن» هم معنای عمر صرف کردن و یا معنای زحمت بسیار کشیدن میده.

سال گشتگی... از جوانی تا سال گشتگی یک سره سرگشته ایم! :)

۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۴۴ پیمان محسنی کیاسری
این برای تیراژ بچه‌های کوه‌های آلپ نیست
این آهنگی هست که مجید انتظامی و خانومش برای کارتون «زال و سیمرغ» قبل از انقلاب زده و بعد از انقلاب در تیراژ بچه‌های کوه‌های آلپ هم استفاده شده.
پاسخ:
 راستش خودم هم حس میکردم این قطعه تناسبی نداره با اون کارتون، یه حال و هوای قبل انقلابی و دهه پنجاهی ای توش هست!
ممنون که اطلاع دادی پیمان جان، اتفاقا این پست رو که میگذاشتم، به خاطر مضمونش که موسیقیه، یاد تو و پست هایی که با حال و هوای موسیقی میگذاری افتادم. مطمئن بودم میشناسیش این آهنگ رو:)
راستی بذار از همین جا بابت اون قطعه ی ورود پرندگان و نوشته ت تشکر کنم. پست زیبایی بود واقعا.
۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۱:۴۱ پیمان محسنی کیاسری
قربانت :گل
پاسخ:
مخلصیم:)