همان

همان

همان

همان

در گزند داس دروگر «زمان»

يكشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۲۰ ب.ظ


تجسمی| محققان هلندی و بلژیکی در یک پژوهش دوساله دریافتند که «ونگوگ» در نقاشی «گلهای آفتابگردان» از تکنیک خارق العاده ای استفاده کرده است.

به گزارش گاردین، بررسی اشعه ایکس روی مجموعه نقاشی های «ونسان ونگوگ» نشان میدهد که این نقاش نامدار هلندی از تکنیکی جالب استفاده کرده است که در آن گلبرگ ها و ساقه های آفتابگردن به تدریح در طول سالها از زرد به زیتونی-قهوه ای تغییر رنگ داده و ظاهری پژمرده به نقاشی میدهند. بر اساس نتایج حاصل از این بررسی، «ونگوگ» در این نقاشی ها از 2کروم متفاوت رنگ زرد استفاده کرده که یکی از آنها در مقابل نور آفتاب دوام و استقامت کمتری دارد و به تدریج رنگ خود را از دست میدهد. این تغییرات در این نقاشی که یکی از آثار از مجموعه ی معروف «گلهای آفتابگردان» ونگوگ است، هنوز با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست، اما در طول زمان نقاشی بخشی از طراوت و درخشش خود را در رنگ زرد پس زمینه و همچنین گلبرگ ها و ساقه ها از دست میدهد. بخش نارنجی رنگ این تابلوی نقاشی در مقابل نور و گذر زمان فرسایش کمتری دارد چرا که «ونگوگ» ئر این قسمتها از رنگ زرد با حساسیت کمتر در مقابل نور و همچنین سولفور کمتری استفاده کرده است. «فردریک وانمرت» متخصص علوم مواد در این باره توصیح داد: اعلام این که چقدر طول میکشد تا این تغییرات را بتوان به چشم غیرمسلح تشخیص داد، بسیار دشوار است و به عوامل متعدد خارجی بستگی دارد . ما در بررسی متوجه شدیم که ونگوگ در چه بخش هایی از رنگ زرد با حساسیت بیشتر در مقابل نور استفاده کرده ست. همچنین استفاده او از رنگ سبز زمردی و رنگ قرمز سربی در بخش هایی کوچک از نقاشی نیز تشخیص داده شده که در طول زمان سفیدتر و روشن تر خواهند شد.

این کشف نتیجه ی 2سال پژوهش علمی محققان هلندی و بلژیکی در موزه ی آمستردام است که محل نگهداری بزرگ ترین مجموعه آثار این نقاش نامدار هلندی است. این موزه پنج سال پیش میزان نور گالری های خود را کاهش داد تا شرایط بهتری برای حفظ و نگهداری 200 نقاشی و 400 طراحی ایجاد کند.

ونسان ونگوگ نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل به سر برد، اما اکنون به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته میشود. او در 30 مارس 1853 در زاندرت در ایالت ابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خود را به عنوان نقاش و طراح از سال 1880 و در 27سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین کارهای او در 3سال پایانی عمرش خلق شدند. او فقط در 2ماه پایانی عمرش 90نقاشی از خود باقی گذاشت. خالق «شبهای پرستاره» و «گلهای آفتابگردان» در 29جولای 1890 در 37سالگی در میان کشتزار ها بر اثر شلیک گلوله ای به سینه اش درگذشت.


منبع: رورنامه همشهری، یکشنبه، 13خرداد97

۹۷/۰۳/۲۰
همان

نظرات  (۴)

۲۰ خرداد ۹۷ ، ۱۹:۲۹ خورشید ‌‌‌
خیلی خوب بود. ممنون. :)
پاسخ:
خواهش میکنم:) اتفاقا این خبر رو که میخوندم میدونستم اگه پستش کنم با استقبال خورشید مواجه میشه حتماً! :-)
آدم بعضی چیزا رو میشنوه به این فک میکنه که اینا از کجا آمده اند، آمدن من این وسط بهر چه بود...
همین دو لقمه اکسیژنی‌م که قبلا راحت پایین میرفت از گلوم الان حس کردم حق الناسه
پاسخ:
خب میشه این طوری فکر کرد که اگه همه ی آدما ونگوگ بودن دیگه ونگوگ بودن معنا نداشت! فکر کنم یه بار خودت گفتی کلاً وظیفه ی ما اینه که تحسین کنیم این آدمها رو :-)
۲۱ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۵۷ خورشید ‌‌‌
:))))
مگه می‌دونستی من عاشق ونگوگم؟
پاسخ:
نه، در کل چون میدونستم هنر نقاشی رو دنبال میکنی! :-) البته گمون کنم از ونگوگ خونده باشم توی وبلاگت قبلا ها.
۲۱ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۲۶ خورشید ‌‌‌
بله دوست دارم. :)
یک یادآوری گوشه‌ی مدیریت وبلاگم دارم اتفاقا، که با تو از روتکو بگم. سر فرصت حالا، اگه شد می‌گم ازش.
پاسخ:
آره یادم بود یه بار تو کامنت ها به روتکو اشاره کردی. منتظرم پس:)